سرزمین ذهن

آخرین نظرات
  • ۲ آذر ۹۸، ۰۱:۳۹ - جالب بود
    ممنون

چرا بلاگ دات آی‌آر شکست خورد - راه احیای آن

چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۰۰ ق.ظ

در این پست می‌خواهم بصورت مختصر به شرح کوتاهی از گذشته و وضع کنونی بلاگ‌دات‌آر بپردازم. به عنوان عضوی از این خانواده و یا حتی یک مخاطب عام پیشنهاد می‌کنم ادامه مطلب را بخوانید.

آن اوایل که «بلاگ دات آی‌آر» از دل سایت بیان زاده شد چندان سرویس شناخته‌ای نبود. حتی خود سایت بیان هم (از نظر بنده) چندان مطرح نبود، می‌توان گفت کمی دیر به هم‌قطاران خود پیوست. البته امروز هم نام و آوازه آن را کمتر کسی شنیده است.

در شروع کار حتی ساخت و ایجاد وبلاگ در این سرویس نیازمند دعوت‌نامه بود اما چندان طولی نکشید که درهای دروازه ثبت‌نام بلاگ به روی همه عوام گشوده شد.

امکانات پیشرفته، نمایش تبلیغات دلخواه، فضای آپلود رایگان و بسیاری از خدمات پیشروی دیگر، نوید آینده درخشانی برای Blog.ir می‌داد؛ البته این درخشش قبل از اینکه چشم کاربران را به خود بدوزد در میان گرد و خاک ظهور پدیده‌های جدیدی همچون فیسبوک و وایبر در جامعه ایران، غبارآلود و محو شد.

تیم فنی این مجموعه تا امروز توسعه‌های فنی ریز و درشتی را در پنل مدیریت انجام داده‌اند، هرچند وقتی بصورت دقیق‌تر به این پلتفرم نگاه کنید، آن را یک پروژه رها شده می‌بینید.

این روزها دیگر توسعه و رشدی در سایت Blog.ir دیده نمی‌شود. قالب‌های سایت قدیمی و منسوخ و سیستم مدیریت بیش از حد برای کاربران نوپا پیچیده و سخت است. این سایت حتی حالت واکنش‌گرا برای نمایش درست در صفحات موبایل را (که بیشتر کاربران را شامل می‌شود) ندارد!

شاید برای مدیران بیان توجیهی ندارد روی پروژه کم درآمدی مثل این پلتفرم زمان و هزینه‌ای صرف کنند، اما آیا این پایان خط است؟

در ایران امروزی که جوانان، نوشتنشان به کپشن‌های اینستاگرام و خواندنشان به متن استوری‌های ۲۴ ساعته نزول پیدا کرده کمبود پلتفرمی که بتوان به آن اعتماد و اتکا کرد بیش از پیش احساس می‌شود.

با کمی سرمایه‌گذاری و صرف هزینه و زمان می‌توان رابط کاربری سایت Blog.ir را رنگ و رویی تازه بخشید و آن را دوستانه‌تر (User-Friendly) کرد و در کنار انتشار یک اپلیکیشن ساده و مینیمال، کاربران را با خواندن و نوشتن آشتی داد.

همچنین شرایطی مثل بحران اخیر کشور نشان داد قدرت وبلاگ‌نویسی را دست کم گرفته‌ایم.

در این شرایط که کاربران محتاج ارتباط و همدلی با یکدیگر هستند کمتر پلتفرمی مثل بلاگ‌دات‌آی‌آر پیدا می‌شود که قابلیت اتصال زنجیره‌ای آدم‌ها را داشته باشد.

امیدوارم تیم بیان با رویکردی جدید به رشد و توسعه این سایت بپردازد و روحی دوباره در آن بدمد.

 

پی‌نوشت: بعضی قضاوت‌های من شاید درست نباشد، اطلاعات دقیقی از آمار و اطلاعات کنونی مجموعه بیان ندارم و آن‌چه نوشتم دیدگاه من براساس چیزی‌هاییست که در نگاه اول متوجه شدم. اگر اشتباه می‌کنم آن را به من گوشزد کنید. با تشکر

نظرات (۵)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
بلاگفا بدتر از همه هیچی نداره با ظاهر 100 سال پیش و بعد ترکیدن دیتابیسهایش و محدودیتهای شدید الانش هیچی نمیشه توش ارسال کرد تازه آپلود که نمیده هیچ اجازه درج لینکهای سایتهای مختلفی مثل آپلودرها رو هم نمیده! پس چرا هنوز زندست و فعالیتی توش دیده میشه؟!
کاش اینجا مثل اونجا بد مدیریت نشه و رها هم نشه.. روی بهبود رابط کاربری و تبلیغات کار کنه در کنار پیشنهادات شما بهتره خیلی بهتر از این بلاگفای ......... است.
پاسخ:
سلام سمای عزیز
بلاگفا شدیدا بیمار است، آن تحرکات و فعالیتش هم بیشتر از اینکه نشانه زندگی باشد، نجواهای پایانی عمرش است.
همان سال‌های دور هم که از بلاگفا استفاده می‌کردم این ایرادات را داشت.
بلاگفا فرزند خلف والدی ناخلف است که نسبت به تغییر مقاومت می‌کند، وگرنه آینده درخشانی می‌توانست داشته باشد.
موفق باشی
۲۹ آبان ۹۸ - ۰۷:۲۹ محمد رضا ندیم پور
سلام و درود
براستی وجود وبلاگ در این زمانه و میان آنهمه شبکه های مجازی و آپلیکیشن های ریزودرشت موبایلی ، چه حاصلی خواهد داشت اگر پویا نباشد ، اگر سهل الوصول نباشد، اگر جذاب و حاوی اطلاعات مورد نیاز مخاطب نباشد؟
قدرت مخاطب پذیری وبلاگ رانبایددست کم گرفت. هنوزهم وقتی یک موتور جستجو را بکار میاندازی تا مطلبی یا کلمه ای را سرچ کنی، پس از ویکی پدیای مربوط به آن کلمه، چندین لینک سایت یا وبلاگ مشاهده میشود که درباره آن کلمه یا موضوع مطلبی برای ارائه دارند. اگر تولید محتوا در وبلاگ جدی گرفته شود و دریک وبلاگ مطالب متنوع و مورد نیاز مخاطب وجودداشته باشد، میتوان گفت هنوزهم وبلاگ یک رسانه قابل اعتمادتر و قابل استنادتری نسبت به دیگررسانه ها میباشد. چون مطالب نوشته شده درآن ماندگار ، قابل پیگیری و مستندترمیباشد. شما هنوز میتوانید از وبلاگهای رها شده قدیمی مطالبی را استخراج کنید و احتمالا به کار پژوهشتان بیاید.
اما یکی از دلایل افول وبلاگ پس از ورود آپ های موبایلی و کم شدن سواد نوشتن و کم شدن محتوا ، وجود و خلق یک شبه وبلاگهای فیک و مشابه بطور انبوه توسط افراد یا ارگانهایی بود که در خود رسالتی برای حضور درفضای مجازی و مقابله با تهاجم دشمن و.... قایل شده بودند. اینها با ادبیات بسیار سطح پایین و مطالب تکرای و مشابه و شعارپردازی، باعث نزول شان وبلاگ شده و مخاطبان عام همه را به یک چشم میدیدند.....
اگر وبلاگهای تخصصی برای هر رشته یا مهارت یااطلاع رسانی و سرگرمی ، به روز شوند و بجز بعضی مطالب دلی( مخصوص صاحب وبلاگ) بتوانند اطلاعات و نیازهای مورد جستجوی مخاطب را فراهم کنند، میتوان گفت وبلاگ همچنان قدرتمندترین رسانه تولید محتوای ماندگار خواهد بود. یادمان نرود مخاطب با سرچ کردن به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی و محتوایی مربوطه آن میگردد و به لطف موتورهای جستجو و مدیریت قوی میزبان بلاگرها، صفحات وبلاگهای ما درحال ورق خوردن و دیده شدن هستند.
خود من در وبلاگم میان آنهمه دلنوشته و اطلاعات تاریخی و ادبی و اجتماعی، چند موزیک و دکلمه موردعلاقه خودم ومخاطبان خاص و عام را قرا داده ام و متوجه شدم در بدترین حالتهای مشغله و به روزنکردن وبلاگ ، باز هم وبلاگم به لطف همان موسیقی ها ، دارای بازدید کننده و دانلود میباشد.
از اطاله کلام عذر خواهم. سوژه خوبی مطرح کردید و قابل بحث بود.
موفق باشید.
پاسخ:
سلام محمد عزیز
ممنونم از پاسخ مفصل و دقیقی که نوشتی.
مواردی که اشاره کردی همه درست و بجاست. من هم منابع قابل توجه زیادی را در وبلاگ‌ها پیدا کردم که به کارم آمده.
خوبی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های شخصی از آن جهت است که می‌دانی نویسنده کیست و چه علایق، سلایق و تخصصی دارد و برخلاف سایت‌های عمومی یا کانال‌ها و صفحات اینستاگرامی، در وبلاگ‌ها می‌توان به تعامل دوطرفه با تولید کننده محتوا پرداخت.
به چالش کشیدن و خلق ایده‌های جدید موثر در وبلاگ‌ها و دیگر رسانه‌های دوطرفه اتفاق می‌افتد.
من‌که به آینده خوشبینم، چراکه ذهن‌های کنجکاو راه خود را برای احیای وبلاگ‌خوانی و وبلاگ‌نویسی پیدا خواهند کرد .
پیروز باشی.
۲۹ آبان ۹۸ - ۰۹:۵۴ کامشین مبینان
سلام
اگر پست ثابت وبلاگ من را دقیق بخوانید رمز را پیدا خواهید کرد
پاسخ:
سلام کامشین عزیز
حتما سراغش خواهم رفت تا آن واژه‌های زندانی در پسِ وبلاگت را در ذهنم آزاد کنم.
متشکر از راهنمایی برای یافتن کلید :)
دقیقا بلاگ حالت یه پروژه رها شده رو داره و این خیلی غم انگیزه چون ظرفیتهای خوبی داره. الان بهترین سرویس وبلاگ چیه؟ بنظرم همین بیان داغونه :)
پاسخ:
البته بیان همین الان هم نسبت به وب‌سایت‌های شخصی مزایاهای زیادی داره. مثلا جذب مخاطب سریع و خواننده‌های پیگیر.
امیدوارم پنل رو آپدیت کنن در اون صورت من هم سعی می‌کنم چند قالب بهینه برای بلاگ طراحی کنم.
چه خوب
من اگر بخوام روی یکی از قالبها برام تغییراتی ایجاد کنید چقدر باید تقدیم کنم؟
پاسخ:
در حال حاضر که وقت چندانی برای طراحی قالب ندارم، اما می‌تونید آدرس وبلاگ و تغییرات مورد نظر رو بنویسید در فرصت مناسب بررسی کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی